Het vakmanschap van leraren heeft een ondergeschikte positie gekregen. Hoe zorgen we ervoor dat de kennis en kunde van leraren weer wordt gewaardeerd?
Lesgeven in lesgeven zonder dat je ooit zelf hebt lesgegeven aan de desbetreffende doelgroep: volg jij 'm nog? Het klinkt als iets totaal onlogisch, maar is wel precies hoe ons onderwijssysteem is ingericht. Universitair docent onderwijspedagogiek Jacquelien Bulterman vond dit zo krom dat ze zelf het initiatief nam om óók leerkracht te worden, om wetenschap en vakmanschap te combineren. In haar boek 'Het lerarentekort - een pleidooi voor vakmanschap' legt zij uit wat volgens haar de gevolgen zijn van het scheiden van deze twee werelden, en wat we kunnen doen (zowel als leraar als maatschappij) om er weer voor te zorgen dat het lerarenvak wél aanzien krijgt en houdt. Luister naar dit scherpe gesprek tussen Hermen en Jacquelien vol eyeopeners die je je achter je oren doen krabben over hoe wij onze leraren op waarde schatten.