Waarom trainee Daniël Riemersma alsnog voor het onderwijs koos

We worstelen er allemaal wel eens mee: die vraag die je soms ineens kan overvallen. Is dit, wat ik nu doe, nog wel leuk? Past deze baan bij mij? Doe ik wel het goede? Toen ik op 24-jarige leeftijd afstudeerde aan de Hogeschool Rotterdam en mijn bachelor Commerciële Economie op zak had, begon mijn eerste zoektocht naar een leuke functie.

Waarom toen niet en nu wel?

Sales, verkoop, het snelle geld… Dat was toen al niks voor mij. Functies als projectmanager, marketingmedewerker of commerciële achterwacht, daar zocht ik naar. Ik vond mijn emplooi bij een grote sportretailer en had plezier in wat ik deed. Ik woonde samen, ging trouwen, kreeg kinderen en veranderde door een verhuizing van mijn toenmalige werkgever van baan.

En juist tóen gebeurde het. Die twijfel: word ik hier nog gelukkig van? Ligt dit werk mij wel? Steeds vaker kwam ik thuis met het gevoel dat ik niet op mijn plek zat. Mijn omgeving vroeg zich dan weleens hardop af of het onderwijs niet iets was voor mij? Ja, dat zag ik mezelf wel doen, maar hoe werkt dat omscholen dan? Kan dat zomaar en wat voor consequenties heeft dat? 

Als het vuurtje eenmaal brandt gaat het niet meer uit. 

Als vader van een pasgeboren baby en als nieuwbakken eigenaar van een huis begin je niet zomaar even aan een nieuwe studie. Eerlijk is eerlijk, ik zocht naar mogelijkheden (bezocht een basisschool en praatte veelvuldig met vader en schoonvader, beiden werkzaam in het onderwijs), maar kon geen partij vinden die mij hierin kon begeleiden en ondersteunen.

Dus koos ik voor een nieuwe baan in de sector waar ik voor opgeleid was. Maar als het vuurtje eenmaal brandt gaat het niet meer uit. En zo gebeurde het dat ik, nadat ik mijn baan in de zomer van 2019 vlak na de geboorte van mijn tweede zoon verloor, in aanraking kwam met ECHT Onderwijs. Op een bloedhete zomeravond in juli vertelden zij mij het verhaal over hoe zij mij klaar wilden stomen tot bevoegd leraar in het basisonderwijs. Ik kwam die avond thuis en zei tegen mijn vrouw: “Ik word meester”.

Dát gevoel, dat heb ik lang niet meer gehad. 

Lang zocht ik naar een manier om de stap te maken naar het onderwijs maar lange tijd kon ik geen goede match vinden. Tot die ene zomeravond in 2019 en ik nog die zelfde avond, enthousiast als ik ben, begon na te denken over de eerste vragen die ECHT Onderwijs mij had meegegeven. “Wat voor meester wil je worden, waar moeten wij jou in begeleiden en wat neem jij mee naar het onderwijs?”.

Toen had ik niet kunnen denken dat ik nu zou zijn waar ik nu ben. Ik ben anderhalf jaar onderweg en mijn studie aan de pabo op de Thomas More Hogeschool, heb verschillende klassen als stagiair mogen ontdekken. Ik heb vele contacten opgedaan en mensen ontmoet die mij helpen om als meester te groeien en te laten ontwikkelen. En het belangrijkste: de rol in de klas zit mij als gegoten.

De interactie met de kinderen is immer gaaf, ook al loopt een les soms niet zoals ik van te voren had bedacht. Kleine succesjes vier je groot en ‘tegenslagen’ ga je vol overgave te lijf. Ik ga tegenwoordig met plezier náár en van mijn werk. Dát gevoel heb ik lang gemist. 

Je leert jezelf kennen, soms tot het pijnlijke aan toe.

Het onderwijs is een sector die bij je moet passen. Je reflecteert aan de lopende band op je eigen handelen en krijgt dit ook van anderen te horen. Ja, dat schuurt soms en (on)gevraagde feedback is niet altijd even leuk om te horen. Maar de sleutel tot succes ligt bij het feit dat je handelt naar eigen kunnen en ook echt iets met de feedback van anderen doet!

Een leerling zei laatst tegen mij dat ik wel eens wat rustiger mocht praten. “Ik vind het leuk dat u zo enthousiast bent hoor, maar ik volg er niets meer van.” De meest waardevolle feedback die je kunt krijgen. Het zijn díe momenten dat je beseft dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Een verlate keuze misschien, maar zoals blijkt ben je nooit te oud om te leren!


Herken jij jezelf in dit verhaal en overweeg jij de overstap naar het onderwijs te maken. Dan kun je altijd contact opnemen met ECHT Onderwijs of via een bericht aan onze trainee Daniël Riemersma.

Misschien vind je dit ook interessant

LAKS

Op 7 april 1984 werd deze belangenbehartiger voor studenten en scholieren opgericht. Het primaire doel was om de rechtspositie van Nederlandse studenten te verbeteren. Nu

Read More »

Leraar in opleiding (LIO)

Een student aan de pabo is een leraar in opleiding (afgekort LIO) en volgt dus een opleiding om gediplomeerd voor de klas te mogen staan.

Read More »

Wij nemen contact op

Bedankt voor je aanvraag!
Wij nemen de boeking in behandeling en nemen zo spoedig mogelijk contact met je op!

Heb je tussendoor vragen? Neem dan contact met ons op!

Met vriendelijke groet,

Pieter Redelijkheid
ECHT Onderwijs