over echt onderwijs

WIE WIJ ZIJN

Aangenaam, wij zijn ECHT Onderwijs. “We hire character and train skills”, dat is waar wij voor staan. Wij helpen een nieuwe generatie professionals hun weg naar het klaslokaal te vinden. Dit doen we met onze talentontwikkelingsprogramma’s: flexibele leerroutes die speciaal zijn ontwikkeld voor mensen die al kennis en ervaring hebben opgedaan in het bedrijfsleven. Met ruim tien jaar ervaring weten we als geen ander wat zij nodig hebben om hun talent in te kunnen zetten in het klaslokaal.

onze visie

Wij geloven dat het onderwijs gebaat is bij leerkrachten met een andere achtergrond. Niet alleen omdat we met talent van buiten het lerarentekort kunnen aanpakken, maar ook omdat het onderwijs een flinke dosis inspiratie en diversiteit kan gebruiken. De reguliere wegen naar het onderwijs werken echter niet voor deze professionals. Daarom hebben wij zelf een passende weg voor hen ontwikkeld. Wij vinden namelijk dat instroom belangrijk is, maar uitstroom voorkomen nog veel belangrijker. Daarom focussen we niet alleen op onderwijskundige vaardigheden, maar ook op persoonlijk leiderschap en andere eenentwintigste-eeuwse vaardigheden.

onze missie

Ons grote doel is een brug slaan tussen het onderwijs en talent van buiten. Wij zijn er voor iedereen die de stap wil maken naar het onderwijs, alle onderwijsprofessionals die zich verder willen ontwikkelen en onderwijsinstellingen die hun onderwijs op een duurzame manier willen inrichten. Dit doen we met speciaal ontwikkelde talentontwikkelingsprogramma’s en intensieve persoonlijke begeleiding, waarmee we talent voorbereiden op een langdurige toekomst in het onderwijs. Wij ondernemen impact first vanuit deze maatschappelijke missie.

SOCIALE ONDERNEMING

ECHT Onderwijs draagt bij aan het oplossen van het lerarentekort. Daarmee zijn we een maatschappelijke onderneming. We willen zorgen dat iedereen de kans heeft zich te ontwikkelen naar een rol of baan binnen het onderwijs, nu of later. Daarom streven we niet naar winstmaximalisatie, maar naar voldoende opbrengsten om continuïteit en innovatie voor onze talenten en partners te kunnen waarborgen.

STRATEGISCH PARTNER

Scholen die nadenken over strategische personeelsplanning helpen wij bij het invullen van onderwijsopdrachten en toekomstige formaties met leerkrachten- of docenten-in-opleiding. Op de langere termijn kunnen scholen zo structurele inhuur bij uitzendbureaus verkleinen en kosten besparen. Maar belangrijker, we helpen zo een nieuw type leraar het onderwijs in. De verantwoordelijkheid nemen wij heel serieus.

wat wij doen

wij vinden

Wij willen meer talent interesseren en enthousiasmeren om te kiezen voor het onderwijs. We spreken nieuwe (groepen) mensen aan en verbeteren het imago van werken binnen het onderwijs.

wij selecteren

We screenen op kwaliteiten die nodig zijn voor een succesvolle toekomst in het onderwijs, zodat we het onderwijs niet alleen nieuwe aanwas, maar ook een kwaliteitsimpuls geven.

wij leiden op

Een goede opleiding is de basis voor een succesvolle carrière in het onderwijs. Daarom werken wij samen met onderwijsinstellingen, maar voegen we ook onze eigen onderdelen toe. Zo creëren we een uniek traject dat feilloos aansluit op nieuw talent én de praktijk.

wij behouden

Zij-instromers en startende onderwijstalenten willen we niet alleen laten instromen, maar ook zorgen dat ze niet uitstromen. Daarom besteden wij veel aandacht aan onderwerpen die het plezier in het werk borgen, zoals work-life-balance.

wij innoveren

Wij blijven continu zoeken naar nieuwe wegen om meer enthousiaste mensen aan het werk te krijgen in het onderwijs. Nieuwe flexibele leerroutes en functieprofielen ontwikkelen wij in samenspraak met het onderwijs in de praktijk.

wij verbinden

Onbevoegd is niet hetzelfde als onbekwaam. Wij brengen scholen in contact met mensen met een enthousiasme voor het onderwijs, zodat ook zij die (nog) geen bevoegdheid hebben kunnen bijdragen aan het onderwijs met inspiratie en kennis.

hoe het avontuur begon

Aangenaam, mijn naam is Maurits Drenth en ik ben oprichter van ECHT Onderwijs. Mijn carrière in het onderwijs begon in 2001.

Na afronding van de duale pabo, ging ik aan de slag als leerkracht in Rotterdam-Zuid. Met een zus, vrouw en schoonfamilie werkzaam in het onderwijs, was het een logische keuze. In de vijf jaar dat ik voor de klas stond, begon het steeds meer te kriebelen om vrijer en ondernemender te kunnen werken, want dat is waar mijn kracht ligt. In 2006 startte ik daarom in de Brede School: talentprogramma’s voor leerlingen in achterstandswijken op het gebied van sport, creativiteit, kunst en meer.

Deze programma’s werden gegeven door vakprofessionals uit de praktijk, die een onderwijsbevoegdheid hadden gehaald. Passie en enthousiasme Wat een passie en enthousiasme brachten die mensen mee! Ook vielen mij hun andere mindset en omgangsvormen op. Maar vooral zag ik van dichtbij wat een enorme toegevoegde waarde mensen met een andere achtergrond zijn voor het onderwijs.

Naarmate de schaarste aan leerkrachten toenam, werden de vakkrachten steeds vaker gevraagd om scholen te helpen bij tijdelijke vervangingen. Zo veranderde de programma’ s op natuurlijke wijze in een detacheringsformule. Maar daarmee veranderde ook mijn werk. Het ging steeds meer om het ‘plaatsen’ van mensen en arbeidsrechtelijke zaken, terwijl ik me liever bezighoud met de inhoud van ons onderwijs. Daarom ben ik daar in 2015 mee gestopt en heb ik in 2019 ECHT Onderwijs opgericht. Brug tussen onderwijs en talent van buiten Met ECHT Onderwijs brengen we die toegevoegde waarde van mensen met een andere achtergrond naar de klas. Hoe?

Door een maatwerktraject voor zij-instromers, dat aansluit bij de behoefte van deze groep carrièreswitchers. Dit biedt mensen met een andere achtergrond en mindset de kans om met de juiste begeleiding in te stromen in het onderwijs. ECHT Onderwijs is een sociale onderneming, doordat het hart volledig bij het onderwijs ligt. Na afronding van het volledige traineeship stroomt de trainee kosteloos in bij het bestuur. Wij hopen niet alleen bij te dragen aan een duurzame oplossing van het lerarentekort, maar ook aan onderwijsvernieuwing.

Lees meer

"We hire character & train skills"