Hoe leiden we succesvol democratisch burgers op? En is dit beter gewaarborgd sinds de in 2021 ingevoerde wettelijke opdracht burgerschap? Docent maatschappijleer & politicoloog Pieter Redelijkheid deelt zijn visie én inzichten uit de praktijk ten aanzien van de huidige status quo van het burgerschapsonderwijs. Wat gaat er goed en waar ligt nog ruimte voor ontwikkeling? We hebben het over de definitie van burgerschap en de uitdagingen die scholen tegenkomen bij het implementeren van burgerschapsonderwijs. Daarnaast wordt de rol van de overheid en wetgeving besproken, evenals de kennis en het begrip van democratie onder leerlingen. 

In deze aflevering van Onderwijs Radio Live vanaf de NOT '25 leer je:

  1. Waarom burgerschap essentieel is voor het functioneren van een democratie;
  2. Wat de uitdagingen zijn in het onderwijzen van complexe begrippen als democratie;
  3. Waarom leerlingen ook nu, een aantal jaar na de invoering van de wettelijke opdracht burgerschap, nog een oppervlakkig begrip hebben van democratie;
  4. Welke oplossingen en aanbevelingen er vanuit de praktijk te signaleren en te doen zijn, zowel voor leraren zelf als schoolleiders en bestuurders;
  5. Hoe je burgerschapsonderwijs praktisch en relevant kunt maken.

Pieter's tips voor verdere verdieping: