We noemen het social media, maar sociaal zijn ze verre van, als je het psycholoog en schrijver Thijs Launspach vraagt. Instagram, TikTok, YouTube, Snapchat, maar ook good old Facebook - ze brengen kinderen en jongeren bij elkaar, maar verdienen tegelijkertijd bakken met geld aan hen zo verslaafd mogelijk maken. Waarom vinden we dit van social media oké, terwijl we kinderen voor andere schadelijke invloeden zoals alcohol en tabak beschermen? En welke rol zou de leraar en het onderwijs moeten spelen in de wereld van social media?
Thijs Launspach publiceerde in 2023 het boek ‘Asociale media - hoe de socials je manipuleren en hoe je ontsnapt aan hun greep’. Een ongemakkelijke boodschap, want menig volwassene heeft moeite met zijn of haar schermtijd omdat scrollen op de socials een favoriete bezigheid is. Maar na twee decennia vrij spel voor socialmediaplatforms is duidelijk dat ze onderaan de streep geen positieve invloed op onze mentale gezondheid hebben, laat staan die van kinderen. Hoe maak je je leerlingen hier bewust van en weerbaar tegen? En kun je als leraar zelf wel met goed fatsoen jezelf uitdragen op de socials, bijvoorbeeld als influencer?
In deze podcast leer je:
- Welk verdienmodel er achter socialmediaplatforms zit;
- Welke 3 psychologische processen zorgen voor een negatieve invloed van social media op mentale gezondheid;
- Welke maatregelen we kunnen treffen om kinderen en jongeren te beschermen tegen de gevaren van social media;
- Welke ethische vragen je kunt stellen bij de aanwezigheid van leraren als influencers op bijvoorbeeld Instagram of TikTok;
- Welke rol je als leraar kunt spelen in de bewustwording onder je leerlingen over socialmediagebruik.
Tips van Thijs voor verdere verdieping:
- Asociale media - hoe de socials je manipuleren en hoe je ontsnapt aan hun greep, Thijs Launspach;
- Documentaire The social dilemma;
- Lost connections - why you’re depressed and how to find hope, Johann Hari.
Je volgt Thijs op LinkedIn.