"Een roos noemen we toch ook geen tulp met een afwijking?" - neurodiversiteit in het onderwijs, een thema waar steeds meer aandacht voor komt. Hoe creëren we een onderwijscontext waarin alle kinderen gezien worden en van jongs af aan in hun kracht durven staan? En welke ruimte is er voor neurodivergente leraren om te zijn wie ze eigenlijk zijn? Is ons onderwijs eigenlijk wel ingericht op neurodiversiteit, en zo niet, hoe kunnen we dit verbeteren? In gesprek over theorie én praktijk met Mirjam Nijhuis-Huisjes, onderwijsontwikkelaar en voormalig schooldirecteur, en Saskia Schepers, auteur van het boek ‘Wat als alle breinen werken’ en het aankomende boek ‘Wat als alle breinen leren?'.
In deze aflevering van Onderwijs Radio Live, opgenomen tijdens de Nationale Onderwijstentoonstelling 2025, delen Saskia en Mirjam hun visie op diversiteit en inclusie in het onderwijs, met een focus op neurodiversiteit. Ze delen persoonlijke ervaringen, de noodzaak van een inclusieve onderwijsomgeving, en praktische tips voor leraren én leidinggevenden in het onderwijs om elk kind + leraar te zien en te ondersteunen.
In deze podcast leer je:
- Wat neurodiversiteit in het onderwijs behelst en hoe dit tot uiting kan komen in de behoeftes van leerlingen;
- Wat de gevaren zijn van een onderwijssysteem wat niét is ingericht op neurodiversiteit;
- Wat de voordelen zijn van een brede breinvriendelijke omgeving, zowel voor leerlingen in het klaslokaal als voor leraren op de werkvloer;
- Wat je als leraar kunt doen om een omgeving te creëren waarin ál je leerlingen kunnen leren en floreren;
- Wat de rol en verantwoordelijkheid van schoolleiders is in het vernieuwen van het onderwijs ten aanzien van neurodiversiteit.
Tips voor verdere verdieping: