We hebben te maken met een heuse leescrisis in Nederland. De cijfers liegen er niet om: de leesniveaus van onze kinderen blijven dalen en 33% van de jongeren loopt het risico laaggeletterd van school te komen. Dat is een derde van de toekomstige samenleving die zich niet kan redden in de geletterde maatschappij. Heeft het misschien iets te maken met de 40% van de pabo-studenten die zegt nooit vrijwillig een boek te pakken? Volgens schrijver en leerkracht Anne Steenhoff wel. Want hoe ga je kinderen leesplezier bijbrengen zonder het zelf voor te leven?
Ze schreef het boek Een lui letterland - maar zo krijgen we kinderen weer aan het lezen. Naast het praktische tienstappenplan wat ze in haar boek uiteenzet voor collega-leerkrachten en ouders, bevraagt ze niet alleen onze huidige manier van taalonderwijs op basis van begrijpend lezen, maar ook hoe we leerkrachten opleiden. Het vak verdient veel meer verdieping en daarmee meer aanzien, aldus Anne. En begrijpend lezen kunnen we beter zo snel mogelijk afschaffen. Maar hoe krijg je kinderen én leraren dan wel verslingerd aan lezen?
In deze aflevering van Onderwijs Radio Bevraagt leer je:
- Waarom de status quo van ons Nederlandse taalonderwijs niet werkt;
- Wat dit te maken heeft met hoe we leraren opleiden en hoe dit naar internationaal voorbeeld ook anders kan;
- Welke andere beleidsmatige ‘quick wins’ er zijn om de geletterdheid van onze kinderen positief te beïnvloeden.
Je koopt Anne’s boek hier.