3 manieren waarop lesgeven jouw ontwikkeling weer een boost geeft
Een reden die wij veel horen voor het overwegen van een carrièreswitch: “mijn huidige werk stimuleert mijn persoonlijke ontwikkeling niet meer”. En laten we eerlijk zijn, dat is stom. Want je bent als mens nooit uitgeleerd, zowel privé als professioneel niet (heads up: als je dit wel denkt, ben je wellicht rijp voor de geraniums 🌸). Een carrièreswitch maken betekent natuurlijk sowieso een nieuw beroep moeten leren, maar wanneer je jezelf opnieuw gaat uitvinden als leraar houdt het daar niet op (yes!). Hier zijn de 3 persoonlijke-ontwikkelings-boosters van het leraarschap volgens onze talentmanager Michelle.
#1: Je kan (én moet!) jezelf als leraar qua inhoud en vaardigheden heel breed ontwikkelen
Dacht je dat je als marketeer/accountant/helpdeskmedewerker/… [vul zelf in] veelzijdig bezig was: wacht maar tot je voor de klas staat. Hoe je lesgeeft (didactiek) en hoe je met kinderen werkt (pedagogiek) moet je sowieso leren, naast alle stof die jij gaat overbrengen. Op de middelbare school is dit veel van één vak, op de basisschool geef je wel zeven vakken op één dag.
Michelle: “Je wil altijd net een stapje boven de stof staan. En is dat zo, dán ga je weer nadenken over hoe je de stof zo kan aanbieden dat kinderen zich het sneller eigen maken. Denk naast het lesgeven zelf ook aan de meer psychologische kant van onderwijs; hoe ontwikkelen kinderen zich sociaal-emotioneel, hoe werkt groepsdynamica binnen zo’n klas? Ik zie dat het onderwijs veel meer toegaat naar hoe leer je, in plaats van wat leer je.”
Daarnaast zijn er binnen een school(bestuur) nog zoveel extra dingen waar je op basis van je interesse en talent je ei in kwijt kan; van evenementen organiseren tot taalcoördinator - probeer jezelf maar eens niét in de breedte te ontwikkelen in het onderwijs.
#2 Kinderen dagen je uit om tot de kern te komen van wie jij bent
Kun je je bij volwassenen nog wel eens anders voordoen dan je bent, omdat je geen zin hebt om je open te stellen of eigenlijk überhaupt niet precies weet waar je voor staat, vergeet dat maar voor een klas vol kinderen. Kinderen prikken meteen door een niet-authentieke façade heen. Maar wanneer ben je als mens authentiek? Spoiler alert: wanneer je weet wie je bent, wat jouw waarden zijn en hoe je die wilt uitdragen.
Michelle: “Een goede leraar worden betekent de sterkste versie van jezelf worden - alleen dan kun je kinderen leren hetzelfde te doen. Je gaat waarschijnlijk het onderwijs in vanuit een intrinsieke motivatie, je volgt je hart. Maar tijdens het traject kom je allerlei uitdagingen tegen. Mijn vraag is dan: wat heb jij nodig om dichter bij jezelf te komen? Want dan sta je in je kracht en heb je de energie om te inspireren. Kinderen spiegelen je de héle dag, je kunt je echt niet meer verbergen. Ze kijken met z’n allen naar je, en dat heeft twee kanten; het is maar net wat voor kleur jij er aan geeft. Laat ze vooral zien dat je ook gewoon een mens bent, daar hebben ze het meeste aan.”
Daarom is het belangrijk om als leraar ook te investeren in persoonlijk leiderschap. Ja, je komt jezelf tegen, maar je persoonlijke ontwikkeling krijgt ook écht een kickstart!
#3 Je verrijkt continu je eigen perspectief met dat van je leerlingen én de maatschappij
Onderwijs saai? Think again: het is constant in beweging. Kinderen en hun behoeftes zijn veranderd, maar ook de samenleving kijkt steeds kritischer mee. Alle ruimte voor innovatie dus! Sowieso is lesgeven continu afstemmen op wat je leerlingen nodig hebben: om de stof te snappen, om zich fijn te voelen op school, maar bovenal om zich te redden in deze maatschappij. Dit vraagt visie én aanpassingsvermogen van jou als leerkracht. Als je weet wie je bent en hoe je je lessen wilt vormgeven ben je er nog niet; hoe speel je hiermee in op de behoefte van je klas én de veranderende samenleving?
Michelle: “Als je terugdenkt aan je eigen schooltijd, welke leraar heeft op jou impact gemaakt? Wat deed diegene? Dat gaat vast niet over ‘die heeft mij zo goed leren rekenen’, maar over het gevoel wat iemand je gaf of hoe deze leerkracht op anderen of bepaalde situaties reageerde. Als je daadwerkelijk de verbinding met je leerlingen aangaat, dan heb je gemiddeld 23 unieke karakters in je klas, die allemaal op hun eigen manier de wereld zien. Zij delen dat met jou, maar jij bent ook hun grootste rolmodel en kunt ze dus écht iets meegeven. Toen ik voor de klas stond was alles wat de juf zei waar, zelfs als ouders iets anders zeiden. Hoe bijzonder om zó’n bijdrage te leveren aan de vorming nieuwe generaties?!”