Tips voor vitaliteit en energiemanagement
Een van de voordelen van een carrièreswitch naar het onderwijs, is dat het je nieuwe energie geeft! Een nieuwe omgeving, nieuwe mensen, er is zoveel wat er nog te ontdekken valt voor jou in deze nieuwe wereld. Maar het is ook hard werken, en veel interactie met kinderen, en dat kan allemaal vermoeiend zijn. Daarom is het essentieel om aandacht te besteden aan energiemanagement bij de ingang van deze nieuwe carrière, zodat je niet opbrandt. Deze blog duikt daar dieper op in.
Waarom is energiemanagement belangrijk?
Je vraagt je misschien af waarom wij een hele blog toewijden aan energiemanagement. Genoeg slapen, goed eten, een beetje sporten, dat weet iedereen wel toch? Maar het licht een tikje ingewikkelder.
Voor jou spreekt het waarschijnlijk voor zich dat je de energie die je hebt verbruikt daarna weer moet opladen. Wat mensen soms vergeten, is dat hoe vermoeider je raakt, hoe meer energie het kost om een taak uit te voeren, en dus hoe langer je weer moet opladen. Daarom is het goed om te erkennen wanneer je tegen vermoeidheid aan zit, om er op tijd iets aan te doen. Daarnaast is het natuurlijk zo dat hoe vermoeider je bent, hoe meer problemen je krijgt met focus, en een gebrek aan geduld, creativiteit en geheugen, en hoe slechter taken dus zullen worden uitgevoerd.
Vier dimensies van energiemanagement
Dus, veel slapen en niksdoen wanneer je kunt, is dat energiemanagement. Nee, dat is te simplistisch. Om een beter en completer beeld te krijgen, is het handig om de vier dimensies van energie aan te houden. Dit zijn:
- De fysieke dimensie: Je fysieke fitheid en gesteldheid. Wanneer je fysieke dimensie niet in orde is, kan je moeilijk gefocust functioneren. Je staat eigenlijk gewoon in overlevingsmodus tot je kunt rusten;
- De emotionele dimensie: Hoe je je voelt, je emoties, je verbindingen met anderen. In een werkverband staat dit ook vaak in verbinding met je connectie met de mensen waarmee je werkt;
- De mentale dimensie: Je cognitieve functies, zoals je focus, je geheugen, je vermogen om te presteren. Hierbij gaat het vaak over of je wel genoeg wordt geprikkeld en uitgedaagd door het werk wat je doet;
- De spirituele dimensie: Deze is bij veel mensen het meest onbekend. Het is dat gevoel dat je iets mist, maar het niet kan plaatsen. Dit staat in verbinding met je persoonlijke waardes en je identiteit. Geeft wat je doet je voldoening?
Daar op aansluitend zijn er ook weer vier factoren die invloed hebben op hoe jij als persoon invulling geeft op deze dimensies. Dit zijn jouw:
- Persoonlijkheid (wie je bent);
- Competenties (wat je kunt);
- Gedrag (wat je doet);
- Emoties (wat je voelt).
Allemaal leuk, maar hoe pas jij het als (toekomstig) leraar toe
Het is belangrijk om vooral in gedachten te houden dat dit niet per se als een exacte matrix hoeft te zien. Maar deze kennis kan wel als handvatten dienen om over je eigen energie en functioneren na te denken en te reflecteren. Iedereen heeft waardes en doelen die voor hen cruciaal zijn, dus denk na over die van jou en kijk waar je ze kunt toepassen in je vak of functie. Heb jij bijvoorbeeld echt ruimte nodig voor creativiteit in jouw manier van lesgeven? Geniet je van de autonomie die je als leraar kunt genieten, of heb je juist veel baat bij samenwerken en het krijgen van ondersteuning?
Energiemanagement loopt ook door buiten je werktijden. Je kan namelijk nog zo hard focussen op de fysieke dimensie, door gezond te eten, zes keer per week te sporten en elke nacht acht uur te slapen, maar dan kun je alsnog moe en futloos zijn als je de andere dimensies verwaarloosd. Andersom geldt dit ook. Al je tijd besteden aan je werk, al geeft het nog zoveel voldoening, werkt niet als je niet je vervolgens te weinig slaapt en beweegt. Zoek dus een balans, en als je merkt dat je energie niveau zakt, probeer dan te bedenken welke dimensie wellicht wat meer aandacht en tijd kan gebruiken.
Bronnen
Onderwijs Radio onderzoekt: Persoonlijke energie in je werk als leraar. (2023, 2 november). https://echtonderwijs.nl/inspiratie/podcast/onderwijs-radio-persoonlijke-energie-in-je-werk-als-leraar
Martin Pet. https://www.martinpet.nl/