Kwaliteit en ontwikkeling van het onderwijs is vaak onderwerp van gesprek binnen schoolleiding en -besturen, en wordt vervolgens geborgd in beleid. Maar wat kunnen (of moeten?) leraren zélf betekenen in de verbetering van ons onderwijs? Welke kansen en verbeterpunten zie je voor de kwaliteit van het onderwijs wanneer je zelf met je poten in de klei staat?
In gesprek met Tjeerd van den Elsen, gepassioneerd audiopionier en en voormalig Leraar van het Jaar basisonderwijs, en onderwijsverbinder Emin Kececi, docent en mede-oprichter van het voormalige Meesters met Dromen. Ze delen inzichten over ondernemerschap in het onderwijs, de kracht van bottom-up-samenwerking en het belang van vertrouwen wanneer het aankomt op ontwikkelen en kwaliteitsverbetering.
Lessen uit deze aflevering van Onderwijs Radio Live:
- Passie begint bij jezelf: authentieke en gepassioneerde leraren hebben een grotere impact op hun leerlingen. Breng je eigen interesses en energie de klas in.
- Ondernemerschap in het onderwijs: stimuleer leraren om hun ideeën en projecten te realiseren en geef ze vertrouwen en ruimte om te groeien.
- Verbinding creëren: zoek elkaar op binnen je team en met leerlingen. Goede samenwerking begint bij oprechte interesse en betrokkenheid.
- Bottom-up aanpak: geef docenten budget en autonomie om ideeën te realiseren die de kwaliteit van het onderwijs verbeteren en betrek hen bij de besluitvorming.
- Persoonlijk leiderschap: neem de regie over je eigen ontwikkeling en wees niet bang om je kwetsbaar op te stellen.
Verdere inspiratie:
- Kinderpodcasts.nl
- Ears up - podcast in de klas
- Podcast De lesboeren
- Lezen op muziek met Ridder Mark en Oele