Nanda en Jamal delen hun persoonlijke ervaringen en inzichten over wat vakmanschap betekent, hoe je het als leraar zelf ontwikkelt en het als schoolleider faciliteert in je school, en waarom tijd en ruimte daarin cruciaal zijn. Samen reflecteren ze op de uitdagingen en kansen om zowel leerlingen als docenten duurzaam te laten groeien.

In deze podcastaflevering leer je:

  • Wat vakmanschap in het onderwijs inhoudt volgens iemand van 'binnen' het schoolteam, een docent, en iemand van 'buiten', namelijk een jongerenexpert;
  • Hoe verbinding maken met leerlingen een basis vormt voor leren, en waarom het soms belangrijker is dan direct de inhoud in duiken;
  • Waarom schoolleiders en docenten samen moeten werken aan duurzame oplossingen voor professionalisering;
  • Hoe externe expertise zoals die van Life After School ingezet kan worden om scholen te verrijken zonder het vakmanschap van eigen personeel te ondermijnen;
  • Hoe tijd en ruimte voor reflectie en ontwikkeling cruciaal zijn om het plezier en de effectiviteit in het onderwijs te behouden.

Praktische tips:

  • Nanda benadrukt dat scholen moeten investeren in intern vakmanschap voordat ze externe ondersteuning inschakelen. Dit voorkomt structurele afhankelijkheid van externe partijen.
  • Jamal raadt aan om bewust tijd vrij te maken voor echte verbinding met leerlingen en collega's. Ga in de aula zitten, voer persoonlijke gesprekken, en leer van de ervaringen van je leerlingen.

Verdiepingstips:

Je volgt Jamal en Life After School hier, en Nanda hier.