Paul legt uit dat werkgeluk de sterkste voorspeller is voor zowel behoud van personeel als hogere onderwijskwaliteit. Met Klassewerkplek meet hij zes cruciale voorwaarden, waaronder ontwikkelmogelijkheden en de rol van de schoolleider. Scholen die hierin excelleren, laten zien: werkgeluk is geen luxe, maar een noodzaak. Goede schoolleiders beschermen hun team, scheppen helderheid in verwachtingen en maken ruimte voor ontwikkeling. Een schoolleider is geen manager, maar een onderwijsondernemer: iemand die keuzes durft te maken, ruimte creëert en het team samenbrengt. Wouter voegt hieraan toe: “Als we willen dat onze leerlingen floreren, moeten wij hetzelfde bieden aan onze leraren.”

In deze aflevering leer je:

  1. Waarom werkgeluk de sleutel is tot betere prestaties en minder uitstroom in het onderwijs;
  2. Hoe je als schoolleider een cultuur kunt creëren waarin medewerkers willen blijven én groeien;
  3. Welke praktische stappen je direct kunt zetten om gezond en veilig onderwijs te realiseren, ook in uitdagende wijken;
  4. Waarom overheidsbeleid en de dagelijkse realiteit op de werkvloer niet altijd op elkaar aansluiten;
  5. Waarom het tijd is om het onderwijs anders in te richten: van focus op controle naar vertrouwen en ontwikkeling.

Praktische interventies die je als directeur vanaf morgen kunt inzetten volgens Paul & Wouter:

  • Stop met wat niet werkt. Begin elk schooljaar met een sessie waarin je bespreekt welke taken je kunt schrappen. Minder ballast betekent meer focus.
  • Ken je team écht. Weet wat je medewerkers drijft, wat ze nodig hebben en wat hen gelukkig maakt.
  • Maak gebruik van feiten. Laat data en tools, zoals die van Klassewerkplek, je helpen om bewuste keuzes te maken.

Verdiepingstips:

Meer over Klassewerkplek lees je hier. Paul en Wouter volg je op LinkedIn.