#1: Je draagt ECHT iets bij aan de maatschappij

Iedere dag thuiskomen en voelen dat je weer een échte bijdrage hebt geleverd, in plaats van de tijd weg hebben zitten kijken - dat wil je toch? Uit onderzoek blijkt dat je méér werkgeluk ervaart wanneer je een baan hebt met duidelijke zingeving. Nou, dit zit in het onderwijs wel snor. Je weet tenslotte waar je het voor doet én krijgt dit continu terug. Natuurlijk moet het leraarschap bij je passen, maar als dit het geval is, dan krijg je naast een hoop voldoening ook constant je motivatie aangevuld. Hoppa!

“Ik ben gaan reflecteren op de afgelopen 22 jaar, waardoor ik me realiseerde dat wat ik het allerleukste vond, het opleiden van mensen was. Ik wilde heel graag een bijdrage leveren aan het maatschappelijk belang, en het onderwijs leek me daar supergeschikt voor. En dat blijkt: ik heb inderdaad nu na drie maanden al het gevoel dat ik een bijdrage lever. Trots ben ik dat ik na drie maanden al het gevoel heb dat ik de uitdagende klassen vol met leerlingen bereik, inspireer en motiveer.” Ronald, mbo-docent in opleiding. Lees zijn hele verhaal hier.

#2: Geen enkele dag is hetzelfde en daar ga jij een partij lekker op

Afwisselend werk + op een afwisselende manier werken geeft energie. Want wist je dat die afwisseling dé key to happiness schijnt te zijn? Dit omdat je constant nieuwe ervaringen blijft opdoen, wat je creativiteit weer bevordert. Zo ben je nooit uitgeleerd; een mindset die je goed kunt gebruiken in je (manier van) lesgeven! Daarnaast heb je iedere dag weer met andere energie en dynamiek van je leerlingen te maken. Maak jij van iedere dag een leerzaam feestje door proactief op hun steeds veranderende behoeftes in te spelen? 

Rens: “Eerlijk gezegd twijfelde ik eerst wel om het onderwijs in te gaan. Ik dacht: het is houterig en star. Daar heerst toch wel een stigma op. Maar na afgelopen maanden kan ik je zeggen, niks is minder waar. De school is juist heel levendig en dynamisch, elke dag is weer anders. Ze maken zoveel ontwikkeling door binnen één jaar en daar maak je deel van uit. Dat vind ik echt iets bijzonders én tegelijkertijd een geweldige uitdaging. Want de leerlingen zoeken grenzen op bij zichzelf, maar ook bij mij en andere leraren.” Rens, docent wiskunde in opleiding. Lees zijn hele verhaal hier.

#3: Je kunt het leven van zóveel mensen positief beïnvloeden

Werken in het onderwijs is dankbaar werk, zonder twijfel. Leerlingen hechten zich aan de persoon die voor hun staat; je bent dus niet zomaar ‘iemand voor de klas’. Je maakt deel uit van iemands opvoeding en dit maakt een levenslange impact. Een ultiem voorbeeld hiervan is natuurlijk de Engels docente van Adele die haar leven compleet heeft veranderd. Tijdens een concertspecial werd Adele gevraagd of er iemand was in haar jongere jaren die haar heeft gesteund en geïnspireerd. Zonder twijfel noemde ze de naam van haar Engels-docente. Nadat deze dame als verrassing vanuit het publiek het podium betrad, barstte Adele in tranen uit 🥹 Zo'n impact kun je dus maken op het leven van een ander! 

“Ik vind het heel belangrijk om iedereen die een rol heeft in de opvoeding van kinderen zich bewust te maken van het feit dat je een invloed hebt op iemands leven, en een passie om daar in uit te blinken aan wil wakkeren. Dus ik dacht, ik ga gewoon een hele generatie die dat werk doet dát meegeven. De studenten zijn mij enorm dankbaar en nemen mij vanaf moment één superserieus.” Hiske, mbo-docent in opleiding. Lees haar hele verhaal hier.

#4: Je krijgt een nieuwe blik op de wereld en meer energie

Doordat je als leraar een band opbouwt met je leerlingen, sta je hen ook toe om jou positief te beïnvloeden. Denk aan met nieuwe ogen naar de wereld kijken en genieten van de kleine dingen. Wat kinderen uitkramen is vaak hilarisch! En daarbij leren ze je weer onbevangen naar de wereld te kijken, en misschien zelfs wel te realiseren wat je zelf allemaal voor lief bent gaan nemen. Door deze band geef je energie, maar krijg je het ook weer terug.

“Ik vind het leuk dat je in het basisonderwijs één vaste groep hebt. Je brengt zoveel tijd met de kinderen door, en de band die je daar mee opbouwt, dát vind ik het allerleukste aan dit werk. Dat je echt de tijd voor ze hebt, in plaats van dat je steeds andere klassen voor je neus hebt. Ik durf wel te zeggen dat ik ‘s avonds met meer energie naar huis ga dan wanneer ik er ‘s ochtends heen ga. Dan ben ik zielsgelukkig; ‘Kom maar op!’ denk ik steeds weer.” Charlotte, basisschooljuf in opleiding. Lees haar hele verhaal hier.

#5: Je bent eindelijk af van die saaie collega's

Want laten we eerlijk zijn, sommige volwassenen zijn eigenlijk gewoon starre kleuters in een groot lichaam 🤪 Geen chagrijnige collega meer die 's ochtends stampend het kantoor binnenstormt, of éindeloze meetings moeten uitzitten met die ene collega die alleen maar haar eigen ideeën geweldig vindt en 0 feedback van anderen aanneemt. Hier heb je voor de klas een stuk minder last van! Oké, kinderen zijn ook niet altijd engeltjes, maar zij kunnen tenminste nog leren - dat geldt niet voor alle volwassen collega’s 😉 En de collega's die je wel hebt zijn reflectief, echte teamplayers en weten van aanpakken - anders word je geen leraar. Oftewel, iedere dag weer genieten van het hechte team waar je in terecht komt + een klas vol superblije kinderen die jou voor geen goud willen missen. Dit worden de meest gezellige werkdagen!

“Kinderen kunnen heel onverwachts zijn, dat vind ik zo leuk. Heel speels, eerlijk, oprecht en een hele andere kijk die zij hebben. Daarbij vind ik het ook leuker om bezig te zijn met kinderen dan met volwassenen, haha! Hiervoor zat ik lange dagen op kantoor wat snel saai en eentonig werd. Ik kreeg hier ook totaal geen energie van terug.” Dawn, basisschooljuf in opleiding. Lees haar hele verhaal hier.