Hoe bevalt een carrièreswitch naar het onderwijs in de praktijk? 5 ervaringen van zij-instromers
Wij hier bij ECHT Onderwijs praten een hoop over het maken van een carrièreswitch. Wat er bij komt kijken, wat voor skills je moet bezitten, en hoe wij jou daarbij begeleiden. Maar wij realiseren ook dat hoeveel informatie we je ook geven, het nooit zo waardevol zal zijn als de first hand ervaringen van zij-instromers, oftewel horen wat de mensen die het ECHT hebben gedaan ervan vinden. Daarom in deze blog vijf van onze zij-instromers aan het woord over hun ervaringen met de carrièreswitch naar het onderwijs. Ben je benieuwd naar de volledige verhalen van onze talenten? Klik dan vooral op de linkjes naar hun individuele blogs onderaan hun quotes.
Daniël: successen vieren
Het is niet niks, het omgooien van het roer en in een volledig nieuwe wereld duiken. Maar soms dan ben je gewoon toe aan iets nieuws, iets wat je weer de energie geeft om elke ochtend op te staan. Dit overkwam ook Daniël. Na meerdere banen in commercie en retailing kwam er de twijfel, en besloot hij toch: Ik ga het doen, ik word meester op de basisschool. Gelukkig zijn de ervaringen van Daniël positief, zoals hij ons zelf vertelde:
“Kleine succesjes vier je groot en ‘tegenslagen’ ga je vol overgave te lijf. Ik ga tegenwoordig met plezier náár en van mijn werk. Dát gevoel heb ik lang gemist." (Daniël).
Charlotte: vinden wat je zoekt
Charlotte deed ervaring op in meerdere sectoren voor ze in het onderwijs terechtkwam. Na 7 jaar lange als productieleider in het theater te hebben gewerkt, was ze toe aan een nieuwe uitdaging. Dus begon ze aan een pre-master Cultural Economics & Entrepreneurship, maar tijdens een stage merkte ze al snel dat niet was wat ze zocht. Na wat graven kwam ze erachter wat ze wel zocht, iets wat ze had in haar vorige functie en vervolgens ook vond in het onderwijs:
“Toen besefte ik me, ik moet iets doen wat een directe reactie uitlokt. Dat is theaterproductie natuurlijk wel; je móet er zijn, want het publiek komt sowieso. Nu zie ik ook goed de vergelijking met voor de klas staan. De leerlingen zitten er tenslotte ook ongeacht hoe of wat.” (Charlotte).
Janneke: het belang van een support system
Janneke, bedrijfsleider voor onder andere de Xenos en Casa, geeft toe dat het niet appeltje-eitje is, zo’n overstap naar het onderwijs. Maar ze stond er niet alleen voor, en dat kon ze erg waarderen.
“Ik heb (…) de ruimte gekregen om er te gaan staan en het te doen. Dat betekent ook dat je fouten maakt die je vervolgens zelf moet oplossen (...) Het is zo belangrijk om goede ondersteuning te krijgen, daarom is het traject dat ik volg zo fijn. Als het niet gaat, dan weet je dat je er niet alleen voor staat.” (Janneke).
Die ondersteuning maakte het voor Janneke het ECHT de moeite waard. Daarom zou zij andere potentiële zij-instromers ook graag willen meegeven:
“Als je het overweegt, verdiep je erin en ga ervoor. Zoek naar een voor jou passende ingang, ga meekijken op scholen, maak een plan van aanpak en ga het gewoon doen.“ (Janneke).
Hiske: leerling en leraar tegelijk
Niet alleen de ervaringen die je opdoet in je eerdere carrière maken jou geschikt voor het onderwijs. Ook de ervaringen die je opdoet tijdens het zij-instroomproces zijn van meerwaarde in jouw nieuwe functie. Leerkracht Hiske, die vanuit de jeugdzorg en kinderopvang uiteindelijk is doorgestroomd naar een rol als mbo-docent, beaamt dit:
“Ik moet zeggen, ik heb echt een hele fijne, zachte landing mogen hebben in het mbo-collegeteam en het onderwijs an sich. De eerste weken keek ik mee, toen voorzichtig m’n teen in het lesgeefwater mogen dopen, af en toe een opdrachtje doen. En nu een aantal maanden verder geef ik m’n eigen lessen met een collega erbij. Ik geniet er echt heel erg van. (...) Juist mijn dubbele rol als leraar én tegelijk zelf ook student zorgt ervoor dat ik mijn studenten beter snap.” (Hiske).
Ronald: doorzetten loont
Van werken in Holland Casino naar mbo-docent, het kan! Ronald is een van onze trainees die als geen ander heeft ingezien en bewezen dat je de skills en ervaringen die jij hebt opgedaan in jouw vakgebied, uitstekend kan inzetten in het onderwijs. Zelfkennis en reflectie kunnen je daar ver in brengen. Zijn advies aan anderen die een carrièreswitch overwegen?
“Zet je tanden af en toe op elkaar en durf door bepaalde fasen heen te gaan. Die eerste fase is namelijk niet makkelijk, maar als je dáár doorheen bent voel je de trots die ik voel. Het wordt met iedere maand en jaar leuker. Hoe meer je tegen dingen aanloopt, hoe meer ervaring je krijgt, hoe meer je de handvatten in kunt zetten en hoe beter je wordt als docent. Geef het niet op, want het is het meer dan waard!” (Ronald).
Ben jij door deze blog enthousiast geraakt over het onderwijs, en overweeg je zelf een carrièreswitch? Plan dan vrijblijvend een gesprek in met een van onze zij-instroomadviseurs. Nieuwsgierig naar meer ervaringen van zij-instromers in het onderwijs? Check dan ook eens onze video’s en podcasts.