Normjaartaak of werkverdelingsplan?

Belangrijk om voorop te stellen: het werkverdelingsplan is relatief nieuw. Sinds 2019 is de normjaartaak geen officieel deel meer van de verschillende onderwijs-cao’s. Het werkverdelingsplan, een soortgelijke vervanger, wordt onderling vastgesteld tussen jou en jouw werkgever, vaak ofwel de schooldirecteur of iemand van het schoolbestuur. Veel scholen houden echter de normjaartaak wel nog steeds aan als een soort standaard, en daarom is het toch goed om te weten wat daar in stond.

Werkverdelingsplan onderwijs

Hieronder vind je de verdeling in de meest recente cao voor een normjaartaak in het primair onderwijs. Dit is op basis van een fulltime aanstelling, wat gelijk staat aan 1659 uur:

  • Lesgevende taken: maximaal 940 uur;
  • Lesgebonden taken: tussen de 329 en 423 uur (35%-45% van lesgevende taken);
  • Individuele professionalisering: 83 uur (5% van je normjaartaak, dus dit wordt bij een parttime functie per rato berekend);
  • Duurzame inzetbaarheid: 40 uur / 80 uur voor startende leraren / 170 uur voor leerkrachten 57 jaar en ouder;
  • Overige taken: overgebleven uren om aan de 1659 te komen.

Werkverdelingsplan leraren

Hier hoort natuurlijk wat uitleg bij:

  • Lesgevende taken spreken voor zich, dit zijn de uren dat jij voor de klas staat en les geeft;
  • Lesgebonden taken zijn dingen als ouderavonden, lessen voorbereiden, klaslokaal opruimen, en natuurlijk nakijkwerk. Dit wordt ook wel de opslagfactor genoemd;
  • Individuele professionalisering is bedoeld om jezelf te blijven uitdagen, ontwikkelen en te blijven leren. Je kan bijvoorbeeld een cursus volgen of boeken kopen om jezelf verder in te lezen. Hier is een budget van 500 euro voor, en je kan deze tijd en dit budget tot maximaal 3 jaar opsparen. Cursussen en vergadering over nieuwe methodes die georganiseerd worden door de school zelf vallen niet hier onder, maar onder overige taken;
  • Duurzame inzetbaarheid houdt in dat je tijd neemt om te werken aan je eigen gezondheid en algemeen welzijn, zodat jij je werk goed kan blijven doen. Niet gek dan ook dat zowel nieuwe als oudere leraren hier meer uren voor krijgen. Voorbeelden zijn onder andere studieverlof, peerreview en coaching;
  • Overige taken betekent, je raadt het al, al het overige werk. Vergaderingen, werk voor een van de commissies, surveilleren tijdens het overblijven, etc. Hier wordt ook wel eens naar verwezen als schooltaken, maar schooltaken zijn meer een onderdeel van overige taken dan een synoniem.

Fun facts over het werkverdelingsplan

  • De normjaartaak werd in 1998 ingevoerd in het onderwijs via de toenmalige cao;
  • Hoewel de normjaartaak al even uit de officiële roulatie is, houden veel scholen er toch nog enigszins aan vast;
  • Zorg dat je, voordat je de bespreking ingaat over je werkverdeling/jaartaak, op de hoogte bent van de meest recente cao, zodat je weet waar je recht op hebt.

Bronnen

De jaartaak en werkverdeling in het primair onderwijs. (2021). In Vandereijnden.nl. https://www.vandereijnden.nl/wp-content/uploads/2021/05/2021-05-Jaartaak-en-werkverdeling-in-het-primair-onderwijs.pdf 

Zwik, M. (2017, 21 september). Normjaartaak in het primair onderwijs. wij-leren.nl. https://wij-leren.nl/normjaartaak-primair-onderwijs.php